czwartek, 23 stycznia 2014

Sałatka z czerwonych buraczków

Dziś proponuję Wam porcję zdrowia jaką są buraczki. Kto nie wie jak są wartościowe, ten może dowiedzieć się tego w końcowej części tego wpisu.
Przyznajcie się, czy są wśród Was osoby nie lubiące buraczków? W takiej czy innej wersji... ja nie znam, choć myślę, że i takie osóbki istnieją. Jednak jeśli lubicie buraki, pragnę przypomnieć Wam o istnieniu tej wspaniałej i tradycyjnej sałatki dodającej witalności i siły :)






Potrzebujecie:
7 buraków (mniejszych)
1 cebula
1 łyżka soku z cytryny
2 łyżki oliwy z oliwek/oleju lnianego, lub innego roślinnego
sól do smaku


Buraki gotujemy w łupinkach, około 30min. od czasu zagotowania się wody. Choć czas może być dłuższy i jest to zależne od gatunku i wielkości buraków. Po ugotowaniu buraki zalewamy zimną wodą i obieramy. Gdy ostygną ścieramy na tarce jarzynowej. Cebulę obieramy i kroimy w drobna kostkę, solimy i dodajemy do buraków. Mieszamy i doprawiamy sokiem z cytryny, olejem i solą. Mieszamy ponownie i zostawiamy na 20-30 min. aby się połączyły smaki.
Smacznego :)




CZY WIESZ ŻE:

Czerwone buraki powinny jeśli nie regularnie to często gościć na naszych stołach, ponieważ są naturalnym źródłem witamin C oraz B1. Oprócz tego, zawierają również znaczne ilości magnezu, wapnia, sodu i potasu, a ponadto – dwa metale, to znaczy cez i rubid. Wszystkie te składniki mają ogromne znaczenie w zwalczaniu chorób i złośliwych nowotworów. Oczywiście zawartość witamin i składników mineralnych zależy w znacznym stopniu od rodzaju i odmiany buraka, jednak o tym powiemy w kolejnych artykułach naszego serwisu.
Jak się okazuje, picie soku z buraków korzystnie wpływa na oczyszczenie krwi i pomaga usuwać z ciała kwasy i inne, szkodliwe substancje. Buraki pobudzają również procesy trawienne, wspomagające szybszą przemianę materii. Można więc w tym miejscu stwierdzić, iż buraki mogą przyczynić się w dużej mierze do kontrolowanej utraty wagi oraz wspomagają walkę z otyłością. Aby skutecznie oczyścić i wzmocnić organizm, zalecane jest picie około pół szklanki soku z buraków na dzień, najlepiej przed posiłkami.
Co więcej, w okresie jesienno-zimowym warto pić sok z buraków lub przygotowywać potrawy z burakami, ponieważ pomagają one w leczeniu objawów grypy, anginy i przeziębienia. Co więcej, spożywanie buraków zaleca się szczególnie osobom, jedzącym na co dzień znaczne ilości mięsa i pieczywa. Buraki doprowadzają bowiem do pewnej równowagi chemicznej, będącej synonimem zdrowia i zbilansowanej diety.


12 komentarzy:

  1. ja tam uwielbiam buraczki w każdej postaci, najczęściej robię z chrzanem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o tak ! z chrzanem też uwielbiam :)
      choć wtedy zazwyczaj do kanapek stosuję a do obiadku wersja z cebulką :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Ciekawa propozycja, ja robię przeważnie zasmażane :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O a widzisz, ja natomiast nigdy nie jadłam zasmażanych. To na ciepło się podaje wtedy?
      Pozdrowionka :)

      Usuń
    2. Buraczki bardzo lubię i zasmażane i marynowane - takich jeszcze nie robiłam...bardzo wyczerpująca informacja na temat właściwości i wartości odżywczych....;-)

      Usuń
  3. Uwielbiam buraczki, staram pić co drugi dzień sok z buraka - dla zdrowotności. Ale ta twoja sałatka wygląda pięknie.;)) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciesze się, że podoba Ci się moja sałatka :)
      Sok z buraczków uwielbiam, ale niestety mój brzuszek bardzo źle na niego reaguje :( a szkoda, bo taki zdrowy....
      Pozdrawiam cieplutko :)

      Usuń
  4. Baardzo zdrowe.....i pyszne. Profesjonalnie ujęte właściwości buraka
    w,, pigułce,,....:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak buraczki są niesamowicie zdrowe i wartościowe :)
      Można by o nich napisać naprawdę o wiele wiele więcej, ale to już działka blogów dietetycznych ;)
      Pozdrowionka :)

      Usuń
    2. Kurczę, twoje buraczki tak mi zwróciły w głowie...., że poświęciłam im aż dwa komentarze....:) na szczęście oba pochlebne.....;);)
      Sorki......

      Usuń
  5. My z mężem kochamy buraczki, jednak zdecydowanie za rzadko je jadamy. Taka surówka jest na pewno smaczna.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Nikol :)
      U nas w domu wszyscy uwielbiają buraczki, ale tak jak u Ciebie, zdecydowanie zbyt rzadko je robimy.
      Pozdrawiam :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kurczak orientalnie
Kulinarny Dzień Kobiet

Dziękuję, za zajrzenie na mojego bloga. Mam nadzieję, że znalazłaś/eś to czego szukałaś. Będzie mi miło jeśli pozostawisz komentarz. Jeśli chcesz zapraszam do polubienia mojego bloga na Facebooku. Pozdrawiam Agata :)